Wist je dat ik meer dan 100 kilo heb gewogen?

Het is alweer ff geleden, maar ik had in mijn tienerjaren dus last van overgewicht. Ik heb heel lang gedacht dat ik absoluut geen ‘emotie-eter’ was. Dan zei ik: Neejoh, doe normaal, ik zat prima in m’n vel en vond eten gewoon lekker. Maar….als ik eerlijk ben en terugblik was eten vaak wel degelijk een manier om mijn emoties te ‘verwerken’. Ik zat als tiener letterlijk en figuurlijk met van alles in mijn maag. Ik maakte mij bijvoorbeeld enorm druk over wat mensen van me vonden en vond mezelf helemaal niet mooi. Ik was hartstikke onzeker. Mijn maag, dát was de plek waar ik ik een naar gevoel had, maar niet wilde voelen. Ik had dat ook niet geleerd. Negatieve emoties, die moesten zo snel mogelijk weggeduwd worden. Dus ging ik eten. Veel eten. Toen voelde ik ook totaal niet aan wanneer ik honger of trek had of vol zat. Ik luisterde totaal niet naar mijn lichaam at gewoon heel erg vaak. En meestal niet gezond.

Diep in mijn hart was ik als kind en tiener bang dat ik niet goed genoeg was zoals ik was. Bang om afgewezen te worden. En ergens onderweg had ik dan de conclusie getrokken: ‘dan maakt het toch ook totaal niet uit uit hoe ik eruit zie’.

Dit is de nummer 1 reden dat jij goede voornemens niet volhoudt.

En nu?
Er zit een heel verhaal tussen toen en nu. Toen ik begin 20 was, was ik er helemaal klaar mee. Ik wilde het gewicht kwijt. Ik voelde dat dat niet bij me paste. En ik begon vol goede moed met afvallen. Met een ijzeren discipline (tip: zo zou ik het nu niet meer doen, maar het werkte toen wel). Momenteel zit ik al jarenlang op hetzelfde gewicht, mag ik alles eten (intuïtief) en hou ik van mijn lichaam. Het hele verhaal over mijn gewichtsverlies en hoe ik nu nieuwe gewoontes aanleer kun je lezen in de hoofdstukken over Gewoontes en Gezondheid in mijn boek #wordjeeigenbff. Dat is trouwens verkrijgbaar voor maar 11,11 en kun je hier kopen.

Altijd aan de lijn
Regelmatig spreek ik vrouwen die ‘altijd aan de lijn’ zijn. Ze zijn onzeker over hun uiterlijk en gewicht en zijn vaak ook bang wat anderen erover zeggen of denken. Heb jij moeite met je gewicht? Of struggle je al jaren met allerlei diëten? Ben jij obsessief bezig met het tellen van calorieën? Haat jij je lichaam? Vind jij jezelf niet mooi zoals je bent en wil je graag gewicht verliezen? Als dat beter is voor je gezondheid, zeker doen. Maar luister dan niet alleen naar de ‘minder eten en meer bewegen’-tips. Dat is vaak niet de enige ‘oplossing’ en moeilijk vol te houden. Het is helemaal geen gek idee om verband te leggen met onverwerkte emoties, dus dingen die je niet wilt voelen. Dat ‘gevoelsstuk’ had ik vroeger trouwens achterlijk gevonden. Nu weet ik wel beter. Ik weet dat ik liever voor mezelf mag zijn en zowel aan mijn lichamelijke als geestelijke gezondheid mag werken. Mijn eigen BFF zijn. I love it!

Dus. Als je wilt en er open voor staat, mag je dieper. Voelen dat er meer achter jouw eetpatroon zit. Begrijpen dat je niet voor niets ‘gewicht vasthoudt’. Dat kan letterlijk het gewicht zijn van iets wat je dwars zit. Jouw geest staat nauw in verband met je lichaam. Wat is de échte reden dat je meer eet dan je lichaam nodig heeft? Let me know als je daar eens met mij over wilt praten, bijvoorbeeld tijdens een GenietWalk. Je kunt me mailen via info@dagelijksgenieten.nl of stuur ff een berichtje via Insta @dagelijks_genieten. Welkom!

Ook in mijn podcast #wordjeeigenbff vertel ik over mijn ‘afvalverhaal’ en mijn manier om goede gewoontes aan te leren. Mijn podcast over Gewoontes luisteren? Klik dan hier!

Hé psst! Even een half uurtje praten?

Wil je weten hoe ik jou kan helpen? Laten we dan eerst eens vrijblijvend een gratis GenietGesprek van een half uur plannen. We kijken of het klikt en wat ik voor je zou kunnen betekenen. 

Geniet van je dag!
Groetjes GenietExpert Gertrude

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist via deze link downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist gratis downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Alsjeblieft!

Download hier het gratis e-book met vijf tips om meer te genieten!