logo-wit

De 10 belangrijkste redenen waarom je GEEN actie onderneemt


Je hebt het voornemen om je eigen BFF te worden en beter voor jezelf te zorgen. Diep in je hart weet je ook wel dat goed voor je zou zijn (en als je mij volgt op Insta, hoor je me het regelmatig zeggen :P), maar op de 1 of andere manier zit je vast. Het lijkt wel of je in een soort bevriezingsstand (freeze) zit: je ziet wel dat jouw leven niet is zoals je wilt, maar je kunt er niets aan doen. Denk je. Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn waarom je geen actie onderneemt en die ga ik noemen in dit artikel. Ik heb bijna alles namelijk bij mezelf ook zien voorbijkomen, daar schrijf ik ook over in mijn boek, bij de G van Gevoel. Dus ik weet precies hoe je je voelt. Veel vrouwen die ik spreek WETEN dat het nodig is om hun eigen BFF te worden, maar vaak ontbreekt de actie. De daadwerkelijke stappen nemen lukt ze niet.

Hieronder de verschillende redenen:

1. Je wilt de NOODZAAK en urgentie er niet van in zien. Ja tuurlijk, je wilt ooit wel beter voor jezelf gaan zorgen, maar NU? Nee, nu heb je geen tijd. Je hoofd verzint allerlei redenen om er nog niet aan te beginnen. ALLES gaat voor: je gezin, je werk, je relatie of je familie. Jij komt ‘later’ wel aan de beurt. Jij bent niet zo belangrijk als die anderen. En trouwens: Je eigen BFF worden, is dat ook niet een beetje overdreven? Kom op zeg, jij boekt nog wel ff een SPA-dagje met je vriendin. Dat is ook voor jezelf zorgen. Maar hoe zit het dan met je geest?
2. Een vervolg van 1: je bagatelliseert jouw situatie, dus je maakt het ‘minder erg’. Ja ach, je hebt wat hartkloppingen en paniekaanvallen en je slaapt de laatste tijd wat minder goed. Maar dat is gewoon ff stress joh. Gaat vanzelf wel weer over. Nu doorgaan hoor! Chillen komt wel weer in de vakantie. Ofzo.
3. Je durft geen stap richting het onbekende te zetten – je bent BANG wat er gebeurt als je iets gaat doen wat je niet gewend bent. Want ondanks dat je de situatie waar je nu inzit niet leuk vindt, je KENT het. Het is op een bepaalde manier voorspelbaar, je hebt er een manier gevonden om mee om te gaan. En dan moet je ineens een NIEUWE manier gaan vinden. Dat wordt waarschijnlijk ongemakkelijk. Misschien wel heel eng. Daar heb je geen energie voor. En geen zin in. ‘Ja dahaaag, het gaat nog wel hoor’, zeg je tegen jezelf.
4. Je zit nog in de slachtofferrol. Dat betekent dat je nog niet je eigen verantwoordelijkheid neemt, maar vind dat het niet jouw ‘schuld’ is. Jij kan er toch niets aan doen dat je in deze situatie zit? Het is de schuld van (vul maar in). Natuurlijk kan het zo zijn, dat het de schuld is van die ander, maar als jij hem of haar de schuld blijft geven, ga je er zelf onder lijden. Jij geeft die persoon of situatie de MACHT over jouw leven. Dat hoeft niet en diep in je hart wil je dat ook niet. Je kunt ervoor KIEZEN om te voelen dat het KLOTE is, maar toch de slachtofferrol los te laten. Het lijkt makkelijk om altijd de schuld te geven aan de ander, maar je hebt er alleen jezelf mee. (En anderen die jouw klaagzang en gezeik zonder oplossing telkens aan moeten horen. Klinkt waarschijnlijk hard, maar I know. Ik deed het ook)
5. Diep in je hart GELOOF je dat je niet beter verdient dan dit. Je hebt de overtuiging (van vroeger?) dat jij niet meer waard bent. En dat wordt dagelijks bevestigd door de situatie waar je in zit. Op den duur wordt het selffulfiling prophecy – jouw GEDACHTEN worden de WAARHEID. ‘Het is nu eenmaal zo’, denk je dan. Wellicht denk je dat je geen leuke relatie, baan of vrienden verdient, omdat je vroeger gepest bent. Je hebt heel weinig vertrouwen in jezelf en vind jezelf ook niet zo leuk.
6: Je hebt GEEN idee waar je moet beginnen. Het is ZO overweldigend. Liefde voor jezelf……jajaja, klinkt allemaal hartstikke leuk. Maar misschien voel jij dat maar amper. Misschien haat jij jezelf nu wel en schaam je je kapot. Het woord LIEFDE lijkt TE GROOT. Je eigen BFF worden klinkt VET overdreven. HOE en WAAR moet je nu beginnen? Ik help je graag op weg met de #wordjeeigenbff-checklist. Daar kun je kiezen aan welk doel je begint en welke kleine stap je nu al kunt zetten. Je kunt ‘m hier GRATIS downloaden.
7. Je durft niet te VOELEN. Er zijn waarschijnlijk emoties die jij niet wilt of durft te voelen. Angst, verdriet, schaamte of jaloezie? Of er zijn dingen gebeurt die jij emotioneel nog niet helemaal hebt verwerkt, maar die je weg blijft duwen. Je weet dat je het aan mag gaan, maar op de 1 of andere manier blijf je zitten waar je zit. Je vind het eng. Spannend. Snap ik helemaal, ‘enge’ emoties voelen is iets wat ik het liefst negeerde. Tot het niet meer kon. Ik wilde de ballast uit het verleden loslaten en ging het aan. Je leest erover in hoofdstuk 1 van mijn boek #wordjeeigenbff, dat hoofdstuk gaat over GEVOEL.
8. Je SCHAAMT je. Het zou kunnen dat je zelf al ‘stiekem’ wat stappen hebt genomen door bijvoorbeeld heel veel te lezen en allerlei tips van coaches te volgen, maar je blijft rondjes draaien en komt niet verder. Het volgende stuk wil je liever niet meer alleen doen. Je voelt dat je hulp nodig hebt, van bijvoorbeeld een therapeut, psycholoog of coach, maar je SCHAAMT je kapot. Jij hulp? Je bent toch niet gek? Je bent toch niet psychisch gestoord? Wat zal je familie wel niet zeggen? Dat laatste dacht ik HEEL vaak voordat ik de hulp van een coach inschakelde. Mijn familie had een uitgesproken MENING en ik vond dat ENG. Nu vind ik het prima, ik volg toch mijn eigen pad. Maar door dat stuk mag je dus heen. Je mag jezelf overtuigen. Als je dat wilt. Het is helemaal aan jou.
9. Je GELOOFT je gedachten en daardoor voel je je KLOTE en heb je GEWOONTES die daarbij passen: In hoofdstuk 2 van mijn boek schrijf ik over het proces van jouw gedachten en de invloed op jouw gevoel. Als die gedachten over het algemeen negatief zijn, voel je je ook minder fijn. Als gevolg daarvan onderneem je actie (gewoontes) die bij die gedachten en dat gevoel passen. Zijn die negatief, zijn die gewoontes dus waarschijnlijk ook negatief. Voorbeeld: denk jij negatief over jezelf, vind jij jezelf ook niet zo leuk en heb je waarschijnlijk veel gewoontes die minder goed voor je zijn. Maar dat kun je stap voor stap wijzigen en je hebt er ZELF invloed op. Hierover leer je alles in de eerste 3 hoofdstukken van mijn boek: Gevoel, Gedachten en Gewoontes.
10. Je zwelgt in zelfmedelijden en vind alles zielig voor jezelf. YEP, dat is ook een herkenbare en lijkt op de slachtofferol. Tuurlijk, ik vind het ook super klote dat jij je klote voelt, want in die situatie zat ik zelf ook lang. Maar zwelgen in zelfmedelijden gaat je niet verder helpen. Het klinkt misschien hard, maar stop maar gewoon met jezelf zielig vinden en word EERLIJK tegen jezelf. Je eigen BFF worden = ook eerlijk tegen jezelf zijn wat je nodig hebt. En zelfliefde is niet alleen bubbelbaden, happy de clappy en ellenlange massages. Het ook ook regelmatig janken, pijnlijk en fokking irritant. Wat je dan nodig hebt in deze situatie? Een schop onder je kont. Van jezelf! EN tegelijkertijd een troostend woord voor jouw innerlijke meisje dat doodsbang is. Maar het wordt tijd dat de volwassen jij aan het roer komt.

EN NU? JIJ mag het doen
Jij mag jezelf gunnen om je eigen BFF te worden. De beslissing om ECHT actie te ondernemen doet niemand voor je, dat moet je echt ZELF doen. Niemand kan jou overtuigen, jij VOELT het. JIJ mag JEZELF motiveren. In de post schreef ik dat ik in dit artikel zou meegeven wat jou WEL motiveert. Over het algemeen is pijn datgene wat mensen motiveert. Wacht niet op ‘EEN TEKEN VAN MOTIVATIE’, creĂ«er het zelf of vraag hulp. Het klinkt totaal niet aantrekkelijk, maar ik weet dat dat pijn ook mijn grote motivator was. Ik wilde van die pijn in mijn lichaam en van die onrust af. Ik dacht trouwens eerst dat ik met die pijn naar de huisarts moest. Maar die kon er niets mee omdat het pure stress was. De stress van het ‘niet helemaal mezelf durven zijn’. Wacht je tot iemand je overtuigd? Dat kan, maar ik denk dat je de motivatie echt uit jezelf moet halen. Mijn coach heeft mij nooit overtuigd dat ik haar nodig had. Nee, ik ging zelf naar haar toe omdat ik VOELDE dat ik haar nodig had. Ik zette ZELF de stap en daar was ik ZO ontzettend blij mee! Als je hulp vraagt, kies er dan voor om dat te doen bij iemand waar jij je thuis bij voelt. Maar bij mij hielp het ook wel een beetje dat ik me soms ook aan haar irriteerde, haha. Regelmatig triggerde ze mij en dat was blijkbaar goed voor mijn groei. Ik ben HSP-HSS, dus heb regelmatig uitdagingen nodig 🙂

De vraag is: wanneer ga jij het doen? Hoe groot laat je jouw pijn worden? Wacht je tot je erbij neervalt? Als je lichaam niet meer kan? Als je wel MOET, omdat je burn-out of overspannen bent? Of ga je nu actie ondernemen, nu je nog (een beetje) energie hebt? Ikzelf ondernam pas actie toen ik bijna in een burn-out zat en ik wens uit de grond van mijn hart voor jou dat je het niet zo ver laat komen. Ik was enorm gestresst, had last van hartkloppingen, hyperventilatie en werd zelf opgenomen in het ziekenhuis en NOG wilde ik doorgaan. Gelukkig koos ik toen toch stap voor stap om het rustiger aan te gaan doen. Mijn eigen pad en gevoel te volgen. Ik ben door heel veel heengegaan. Ik mocht allerlei emoties verwerken en pijnen van vroeger loslaten die me lang hadden tegengehouden. Ik koos om hulp te vragen. Was het spannend? YES. Ben ik blij dat ik het heb gedaan? Oh YESSSSSSSS!

#wordjeeigenbff – checklist
Dus. Meteen aan de slag? Lekker bezig jij! Ik help jou graag en helemaal GRATIS op weg met de #wordjeeigenbff-checklist. Het enige wat je in hoeft te vullen is je e-mailadres en je hebt meteen toegang tot vier kleurrijke pagina’s met de 12 G’s uit mijn boek. Je kunt dan kiezen aan welke G (thema) jij eerst wilt werken, daarna doelen stellen en daarna meteen een stap zetten. SUCCES en je KUNT het!

#wordjeeigenbff – eBook 🙂
Meer lezen over mijn verhaal en over hoe JIJ je eigen BFF kunt worden op JOUW manier en helemaal in je eigen tempo? Dat kan in mijn boek #wordjeeigenbff. Hierin beschrijf ik in 12 G’s (stappen) hoe ik mijn eigen BFF werd en krijg jij inzichten in jouw Gedachten, Gevoel en Gewoontes. Super interesant! Het ebook is te koop voor maar 11,11 en je leest het al binnen 5 minuten.

Wil je persoonlijke coaching?
Word jij blij van mijn vibes? Ik kan jou helpen, coachen en supporten bijvoorbeeld tijdens een GenietWalk in de natuur. Dat is al een eerste grote stap: jij gunt jezelf een GenietMOMENT. Jij krijgt 1,5 uur alle aandacht en mag je verhaal doen. Ik stel jou tussendoor vragen en jij krijgt daardoor inzichten in jouw gedrag, gevoel en gewoontes. We doen ook een oefening waardoor jij al een stap richting je gevoel gaat zetten. Daarna voel jij zelf aan of je lekker zelf aan de slag gaat met je doelen of dat je wilt dat ik nog een tijdje met je meeloop. Voor de GenietWalk bellen we of appen we eerst ff om te voelen of er een klik is. Dat vind ik namelijk heel belangrijk: dat het van beide kanten vertrouwd voelt en we een match zijn.

Succes met het luisteren naar je GEVOEL. En onthoud dit: ‘alles wat je altijd al wilde, zit aan de andere kant van de angst. Angst hoort bij groei. Jij kunt het aan. You go girl!

HĂ© psst! Even een half uurtje praten?

Wil je weten hoe ik jou kan helpen? Laten we dan eerst eens vrijblijvend een gratis GenietGesprek van een half uur plannen. We kijken of het klikt en wat ik voor je zou kunnen betekenen. 

Geniet van je dag!
Groetjes GenietExpert Gertrude

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist via deze link downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist gratis downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Bij het invullen van je mailadres meld je je automatisch aan voor de #wordjeeigenbff mailing van info@dagelijkgenieten.nl – geniet ervan!

Alsjeblieft!

Download hier het gratis e-book met vijf tips om meer te genieten!