Wat als je onrustig wordt door rust?

Stel: je hebt eindelijk een moment voor jezelf, maar je voelt je vanbinnen ZO onrustig. Dan is het totaal geen genietmomentje. Sterker nog, die me-time voelt klote. Er is van alles gaande in je lichaam en hoofd en jij wilt, kunt of durft er niet naar te luisteren. Daardoor kun je die rustmomentjes voor jezelf gaan vermijden en afleiding zoeken. Terwijl je juist op dat moment die rust KEIHARD nodig hebt. De rust om te verwerken wat je nog mag verwerken en te voelen wat je nog mag voelen. Dat is wat velen beangstigt: het alleen zijn met zijn of haar gevoelens. Ik zocht vroeger ook vaak afleiding in van alles: van mijn telefoon tot bezig zijn voor anderen. Nu geniet ik van die momenten met me, myself and I. Want ik weet dat het NODIG is. Voor mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid. En natuurlijk is een mooie bijkomstigheid dat ik mijn eigen BFF ben en mezelf leuk vind, dus hartstikke gezellig die Tuut-tijd 🙂

Een HSP-er heeft meer rust nodig
Ik geloof dat iedereen rust en pauzes nodig heeft, maar een hoogsensitief persoon NOG meer. Waarom? Omdat je tijd nodig hebt om alles te verwerken. Anders blijft het maar opstapelen en word je NOG onrustiger. Soms kan het zijn alsof je op een dag ‘helemaal niet veel hebt gedaan’, maar alsnog heb je een overprikkeld gevoel of ben je hartstikke moe. En dat kan bij HSP-ers. Het kan namelijk zijn dat er op een dieper level, dus op emotioneel gebied, er veel gaande is. En ook dat mag je verwerken als je niet wilt dat het opstapelt. Het zijn wellicht emoties die je nog niet hebt verwerkt en die je lang hebt weggeduwd. Of er is iets gebeurd wat voor anderen misschien niet zo ‘groot’ lijkt, maar op jou als hoogsensitieve super veel impact heeft. Dus heb je echt die tijd met jezelf nodig. Zonder afleidingen. Nee, ook geen telefoon.

JA MAAR, WTF moet je dan met die onrust vanbinnen?

Je mag gaan voelen
Ja dat is een goeie. Je mag de onrust gaan voelen. Niet net doen alsof het er niet is. Niet wegduwen. Niet heel de tijd afleiding zoeken in alles wat je maar bezig kan houden, van people pleasen tot verslavingen toe. Niet doelloos blijven scrollen op social media tot jezelf volproppen met eten dat niet goed voor je is. Niet de hele tijd met anderen bezig zijn. Niet ervandaan vluchten. Nee, er naar toe. Er contact mee maken, met die onrust. Niet alles meer met je hoofd proberen op te lossen. Laat die gedachten maar voor wat ze zijn, ze zijn er nu eenmaal. Je voelt zelf ook wel dat dat vele nadenken jou alleen maar verder in de shit helpt. En natuurlijk mag je er ook voor kiezen om niet te voelen (je moet helemaal niks he), maar dan komt het toch later op de 1 of andere manier terug. Bij mij was dat als vage (of minder vage) pijn in mijn lichaam bijvoorbeeld. En nog meer onrust. Je kunt net doen alsof er ‘niets aan de hand is’ en ‘alles top’ gaat, maar feit is dat je je onrustig voelt. Anders zou je dit waarschijnlijk ook niet lezen.

Luisteren naar je lichaam
En die onrust wil je iets zeggen. En alleen JIJ kunt erachter komen wat. Door te luisteren naar je lichaam. Contact te maken en in gesprek te gaan met jezelf. Ik doe dat bijvoorbeeld door mijn hand op mijn hart te leggen en de andere hand op mijn buik en tegen mezelf te zeggen: ‘Hee babe, wat is er aan de hand? Je voelt je onrustig hè, en dat wil je niet voelen. Klote voor je joh. Maar ik ben er voor je’. Bij overprikkeling mag je jouw zenuwstelsel kalmeren door bijvoorbeeld een ademhalingsoefening op de bank of wandelen in de natuur. Als het iets emotioneels is van vroeger, dan mag jij de volwassene zijn voor het bange kind in jou. Jij mag jou kleine meisje troosten. Jouw emoties gaan voelen. HOE? Door lief voor jezelf te zijn. Je eigen BFF. Alles wat je voelt de ruimte te geven die het nodig heeft. Je kunt het ook opschrijven of tekenen, wat bij je past. In hoofdstuk 1 van mijn boek schrijf ik over gevoel en ik geef ook regelmatig allerlei tips op Instagram. Het contact maken met jezelf. Het heeft tijd nodig, maar je kunt het leren. Ook als je het nog nooit hebt gedaan.

Om te janken
Wil je leren voelen, maar vind je het super spannend of weet je niet waar je moet beginnen? Ik begrijp dat helemaal, want ik vond het ook fokking eng in het begin. Echt om te janken. En dat deed ik ook veel. En nog steeds als ik overprikkeling los wil laten. Huilen is niet erg, het is gezond. Zo laat je los. Gelukkig had ik er toentertijd begeleiding van een liefdevolle coach bij. Ik ben zo dankbaar dat ik haar hulp heb gevraagd toentertijd. Dat was echt de GROOTSTE stap in het worden van mijn eigen BFF. Door mijn emoties te voelen ging ik door enorm diepe dalen (want ja, HALLO jarenlange opstapeling van pijn, verdriet, angst, schaamte en meer!), maar kan ik nu ook intens en ECHT genieten. Heerlijk!

Ik help je graag
En als je wilt kan ik die coach kan nu voor jou zijn. Ik help je graag op weg. Ik gun jou ook meer innerlijke rust. Ik vind het heerlijk om te zien als vrouwen hun eigen BFF worden. Ik weet wat je doormaakt en geef je handvatten hoe je hiermee om kunt gaan. En daarnaast kun je natuurlijk lekker meegenieten van mijn rustige en humoristische vibes. Jij mag zelf kiezen hoe diep je wilt gaan. Als je alleen wilt lezen, dan kun je hier mijn boek vinden. Als je graag wilt luisteren, heb ik ook een podcast voor je. Maar wil je verder? Echt letterlijk stappen zetten? Super stoer dat je het aan gaat! Reserveer dan een GenietWalk bij me als je verder wilt praten. En voelen. Ik heb meerdere vrouwen gecoacht die niet alleen durfden te zijn, mede omdat ze er MEGA onrustig van worden. En dan is het ZO vet en dan ben ik ZO dankbaar als ik ze achteraf hoorde zeggen: ‘Dankjewel dat ik dit heb geleerd! Ik durf weer alleen te zijn. Ik kan weer genieten van mijn eigen gezelschap!’. I LOVE IT. Daar doe ik het voor. Ik werk alleen samen met vrouwen die ervoor willen gaan. Die de DRIVE voelen om hun eigen BFF te worden. Dat is zo vet! Dus voor een langere samenwerking met mij, lopen we sowieso eerst de GenietWalk, om te kijken of het klikt tussen ons en wat jouw drive is.

Wil je liever alleen aan de slag? Dat kan ook! Je kunt HIER de #wordjeeigenbff-checklist gratis downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen. Succes, je kunt het! En let me know als je vragen hebt.

Welkom in m’n berichtjes @dagelijks_genieten op Instagram of via e-mail info@dagelijksgenieten.nl als je voelt dat je dit niet voor niets leest en coaching wilt, dan ga ik voelen of ik iets voor jou kan betekenen 🫶

Hé psst! Even een half uurtje praten?

Wil je weten hoe ik jou kan helpen? Laten we dan eerst eens vrijblijvend een gratis GenietGesprek van een half uur plannen. We kijken of het klikt en wat ik voor je zou kunnen betekenen. 

Geniet van je dag!
Groetjes GenietExpert Gertrude

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist via deze link downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist gratis downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Alsjeblieft!

Download hier het gratis e-book met vijf tips om meer te genieten!