Waarom complimenten voor hard werken gevaarlijk kunnen zijn

‘Wow, je hebt deze week echt superveel uren gewerkt, wat goed! Zelfs in de avonden was je nog bezig. En nu ben je helemaal kapot. Ja logisch. Maar wel super goed gedaan zeg. Echt heel bijzonder joh, dat je dat kunt! En super stoer wat jij allemaal doet zeg. Je houdt gewoon alle ballen hoog. Knap. Lekker druk met van alles. Doe je goed!’

Serieus?!

Ok….Eerlijk gezegd vond ik het vroeger heerlijk om zulke complimenten te krijgen. Want hard werken betekende dat ik het ´goed´ deed. Ik was dan goed bezig en hoorde ´er bij´. Maar als ik niet hard werkte, dan niet. Nee, dan verdiende ik geen complimenten en eigenlijk was ik dan ook niet zo veel waard. Ik ben thuis opgevoed met hard werken en ´an sich´ is daar natuurlijk niets mis mee. Maar er zit ook een keerzijde aan. Zeker als je het gaat verheerlijken. En die ga ik in dit artikel uitleggen.

KEIHARD werken
Je moet hard werken voor je geld, is een uitspraak die je vast wel eens hebt gehoord. Bij mij thuis kwam er nog een schepje bovenop. Je moet KEIHARD werken voor je geld. En omdat mijn vader vaak moe was, trok ik daardoor als kind zelf de conclusie: Je moet aan het einde van de dag moe zijn. Het liefst ZO moe dat je meteen in slaap valt. Dan pas heb je echt hard gewerkt. En dat leek mij ook jarenlang normaal. Ik werkte ook hard & fulltime en vond het stom als mensen niet hard werkten. Want met die overtuigingen was ik groot gebracht. Totdat ik er steeds meer aan ging twijfelen. Wat als het niet zo was? Wat als ik ook gewoon mocht genieten van mijn werk en genoeg pauzes mocht nemen? Wat als ik op een meer relaxte manier kon werken? Of verdiende ik dan niets? Toch bleef ik heel lang doorgaan met hard werken, zoals het ‘hoorde’, tot ik bijna in een burn-out terechtkwam. Dat had natuurlijk niet alleen met mijn werk te maken, maar het was zeker een belangrijk onderdeel. Toen besefte ik dat ik mijn eigen BFF mocht worden en beter voor mezelf moest gaan zorgen. Daarom begon ik mijn eigen bedrijf, zodat ik zelf kon bepalen wanneer ik ging werken. Hierover lees je meer in mijn boek #wordjeeigenbff.

Uitgeput
Onlangs sprak ik een vrouw die elke keer instortte zodra ze vakantie had. De weekenden en vakanties had ze echt nodig om (een beetje) op te laden en daarna weer verder te kunnen. Vaak was ze in haar vrije tijd ook ziek en lag ze vaak op bed. Maar ze vond dat ze veel moest. Zij moest er zijn op haar werk. 200%. Want dat hoorde nu eenmaal zo. Dat had ze geleerd. Nee-zeggen of werk aan anderen overlaten? Tegen de baas zeggen dat het te veel voor haar was? No way! Ze deed het allemaal alleen en ging ‘gewoon’ door, ook in de avonden. Maar ze liep steeds vaak vaker op haar tandvlees. Ze was aan het overleven. Negeerde de signalen van haar lichaam. Ze was overspannen, maar zag het zelf niet. Dat zie ik bij meerdere vrouwen en het raakt me diep. Zij was ook gevoelig voor die complimenten over ‘hard werken’, maar voor haar was het echt gevaarlijk. Want werk was belangrijker dan haar gezondheid.

Wat stoer!? NEE!
Met mijn mindset van vroeger had ik gedacht: ‘Wow, wat een sterke vrouw. Wat stoer. Wat doet ze dat goed zeg!’. Nu had ik vooral medelijden. Ik wist dat ze niet lekker in haar vel zat. Ik voelde dat het veel te veel voor haar was. Dat haar werk haar veel meer energie kostte dan haar gaf. Ik zag haar letterlijk lijden. En het deed me pijn. Want ik herkende mijn vroegere zelf in haar. Ik moest ook altijd door, door en door. Ik mocht niet pauzeren als ik niet ECHT moe was. Pauzes moest je verdienen, dus at ik vaak achter mijn bureau. Terwijl ik als HSP-er (hoogsensitieve vrouw) meer pauzes nodig had. Maar wanneer had ik dat ECHT verdiend? Bijna nooit. Want er zijn veel meer mensen die NOG harder werken. Die zijn beter. Beter dan ik. Ik was niet goed genoeg. Dus als ik vrij had, kon ik er niet echt van genieten. Want: had ik dit wel verdiend? Ik kon toch wel iets nuttigs gaan doen nu? En daarnaast kon ik trouwens helemaal niet goed relaxen, omdat ik dan die onrust voelde. De onrust van het niet durven voelen van emoties, van oude pijnen van vroeger. Voelen is ook een belangrijk onderdeel van het worden van mijn eigen BFF. Daarover schrijf ik in hoofdstuk 1 van mijn boek.

Mannenwereld?
Ik als vrouw vind werken leuk, maar heb ondertussen wel geleerd dat ik er ook van mag genieten. Daarom doe ik het graag op mijn manier, wanneer ik energie heb en volgens mijn cyclus. Meer over leven met je cyclus kun je in dit artikel lezen. En natuurlijk is elke vrouw anders. Misschien vind jij elke dag keihard werken helemaal prima en zul jij je misschien totaal niet herkennen in dit verhaal. Helemaal top en super fijn dat je zo veel energie hebt! Bij iedereen past namelijk iets anders en veel mensen houden van vaste tijden. En natuurlijk kies je ook zelf voor een bedrijf wat bij je past en hopelijk wordt daar ook rekening met je gehouden. Bij mij heeft de aversie tegen vaste werktijden ook te maken met het feit dat ik hoogsensitief ben en gevoeliger ben voor allerlei prikkels. Die moet ik ook weer verwerken en daardoor heb ik meer pauzes nodig. Vroeger durfde ik dat niet aan te geven, maar ik wist ook niet precies wat mijn lichaam nodig had omdat ik met name ‘in mijn hoofd’ zat, in de overlevingsmodus.

Mijn grenzen kan ik tegenwoordig veel beter voelen en ook aangeven. Hierover vertel ik in mijn vierde podcast van #wordjeeigenbff. Luister ‘m hier 🙂

En natuurlijk kan een bedrijf niet overal rekening mee houden, maar veel bedrijven die ik ken zijn vooral ingesteld op de – meer constante – energie van mannen. Er wordt dan weinig tot geen rekening gehouden met het vrouwelijke lichaam, wat veel anders werkt. Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt, met veel plezier hoor! Maar voor mij was het 9 tot 5 concept vaak ‘too much’ en te hard. Daarom heb ik zelf ook gekozen om niet meer op die manier te werken. Er wordt dan meestal verwacht dat je gewoon elke dag met dezelfde energie komt en niet moet ‘zeuren’ als je ongesteld bent en ‘gewoon’ door moet gaan als je je minder energiek voelt. Gelukkig hoor ik ook steeds vaker verhalen van bedrijven die daar WEL rekening mee houden en bijvoorbeeld een dag vrij geven tijdens de menstruatie. Super!

En nu…..genieten?
Toen ik eenmaal besefte dat ik rust had verdiend, ook zonder keihard te werken en helemaal kapot te zijn, ging er een wereld voor me open. Maar toen nog daadwerkelijk de rust nemen. Dat was MOEILIJK! Want ik voelde me super onrustig. Waarom? Omdat de stemmen in mijn hoofd met de oude overtuigingen er nog steeds waren. WTF doe jij op de bank? Ga iets doen joh! Hoorde ik dan bijvoorbeeld. Een andere reden dat ik me vanbinnen onrustig voelde, was oude pijn. Oude pijn en emoties van vroeger die naar boven kwamen zetten, maar waar ik niet mee om wist te gaan. Dat zorgde ervoor dat ik alsnog hard aan de slag mocht. Maar dan vanbinnen.

Lees dit als jij ook onrustig wordt van rust

Hard werken vanbinnen
Hard werken vanbinnen, wat is dat? Voor mij is dat contact maken met mijn lichaam en voelen welke blokkades mij nog tegenhouden om te doen wat ik wil doen. Emotionele ontwikkeling en loslaten van verhalen en dingen die niet meer bij mij passen. Onlangs had ik bijvoorbeeld nog een overtuiging die me in de weg zat, die ging over geld. Ik vond ergens diep vanbinnen nog dat ik keihard (vooral lichamelijk) moet werken en dat ik anders geen geld mag verdienen. Die overtuiging is na 1x doorvoelen niet meteen weg, dat zit diep. Soms komt dat weer een stukje bovendrijven, bijvoorbeeld als ik bezig ben met mijn bedrijf Dagelijks Genieten en andere manieren van werken, zoals online. Niet ‘hard’ zoals ik vroeger geleerd heb, maar op mijn manier die bij me past. Maar dit betekent dus wel dat ik de overtuigingen die ik vroeger had ‘aan moet gaan’ en moet voelen, anders kan ik letterlijk niet verder met wat ik aan het doen ben. Heel gek voelde dat in het begin. Dan stond ik letterlijk voor een keuze: ga ik dit voelen of niet? Dat zijn de groeimomenten, die voelen klote maar daar mag ik dan doorheen om verder te komen.

Pijn voelen en loslaten
Ik had dat ook tijdens het schrijven van mijn boek bijvoorbeeld: momenten dat ik dacht dat ik niet meer verder kon. Tot ik ging voelen wat me tegenhield. Vaak was het dus een oude overtuiging, bijvoorbeeld ‘dat ik dit niet kon’ of ‘dat ik geen goede schrijver was’. Ik voelde dan letterlijk de pijn van die overtuiging en moest vaak heel veel huilen. Daardoor liet ik die overtuiging weer een stukje los en mocht ik leren geloven in een nieuwe overtuiging, zoals ‘ik kan dit’ en ‘ik geloof in mezelf’. Dat laatste, het geloof in mezelf, is iets waar ik nog steeds aan werk. Op sommige momenten komt de twijfel nog omhoog en mag ik weer met mezelf zitten. Zo blijft het worden van je eigen BFF een proces, mits je verder wilt groeien. Ik voel dat ik hierdoor ook steeds meer mezelf ben, positieve energie uitstraal en daardoor ook de mensen aantrek die bij me passen.

Burn-out
Ik geloof dat overspannen zijn en een burn-out hebben DIRECT gelinkt zijn aan zelfliefde en zelfkennis. Daarom bied ik voor bedrijven een GenietWorkshop Werkgeluk aan, waarbij werknemers inzicht krijgen in de eerste drie thema’s van mijn boek: Gedachten, Gevoel en Gewoontes. Welke invloed hebben die op elkaar en hoe is dat te combineren met werkgeluk? Ik ga er graag over met je in gesprek, natuurlijk als jij zelf ook open staat voor verandering. Zie meer informatie over de GenietWorkshop hier.

DOEL: Het doel van deze interactieve workshop is om de deelnemers inzicht te geven in hoe hun Gedachten en Gevoel hun Gewoontes beïnvloeden. Dit zijn ook de 3 eerste thema’s van mijn boek #wordjeeigenbff. Ik vind het belangrijk om mensen te laten realiseren dat ze ZELF veel invloed hebben op hoe ze denken, voelen en zich gedragen op het werk en daarbuiten. Alleen op die manier kunnen veranderingen worden doorgevoerd. We behandelen natuurlijk ook het thema werkgeluk en kom ik achter de redenen waardoor het op sommige momenten minder genieten is op het werk. Door zelf open en kwetsbaar te zijn, nodig ik de deelnemers ook uit om zich op die manier te uiten. Daardoor kan ook de groep op een diepere manier met elkaar te connecten en dat bevordert het groepsgevoel. Daarnaast krijg ik – door een speciale GEVOELS-oefening – inzicht in de waarde die de deelnemers op dit moment toekennen aan hun werk EN welke waarde hun DOEL is. Zit daar verschil in? Dan motiveer ik de deelnemers om met acties te komen om op hun eigen manier naar het nieuwe doel toe te werken.

Voel jij dat dit iets voor jouw vrouwelijke team is? Let me know via info@dagelijksgenieten.nl waarom jouw team dit nodig heeft. We gaan dan in gesprek, kijken of het klikt tussen ons en wie weet geef ik ze binnenkort een GenietWorkshop! 🙂

Hé psst! Even een half uurtje praten?

Wil je weten hoe ik jou kan helpen? Laten we dan eerst eens vrijblijvend een gratis GenietGesprek van een half uur plannen. We kijken of het klikt en wat ik voor je zou kunnen betekenen. 

Geniet van je dag!
Groetjes GenietExpert Gertrude

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist via deze link downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist gratis downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Alsjeblieft!

Download hier het gratis e-book met vijf tips om meer te genieten!