logo-wit

‘Ik was bang dat ik ‘gek’ was geworden’

Als het gaat om gezond leven denken we vaak aan dingen zoals: wat we eten & drinken en hoe vaak we sporten bijvoorbeeld. Dat is precies wat ons ‘gezonde verstand’ ons verteld. Maar gezondheid is zo veel meer dan dat. Alle aspecten in jouw leven hebben invloed op jouw gezondheid. Wat geeft jouw energie en wat zorgt voor stress? Ik schrijf er o.a. ook over in mijn boek – in hoofdstuk 7. Dat hoofdstuk gaat over het thema Gezondheid en daarbij benadruk ik ook het belang en de connectie tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid. Het is belangrijk dat geest en lichaam beide ‘fit’ zijn. Voor jouw eigen veerkracht. Wil je graag meer horen over dit onderwerp? Dat kan in mijn gratis podcast, klik hier.

Was ik ‘gek’ geworden?
Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. Dat klinkt als iets logisch, maar zelf heb ik daar heel lang tegen gevochten. Als ik onverklaarbare klachten had, was dat ‘gewoon iets lichamelijks’. Ik vond het super belangrijk om ook naar buiten toe te benadrukken dat het ‘puur lichamelijk’ was, want ik had vroeger de overtuiging meegekregen dat je ‘zwak’ bent als je ‘geestelijk’ niet in orde was. Ja dan was je echt ‘psychisch’, werd er zelfs gezegd. En dat was iets om je voor te schamen en ging je zeker niet met anderen delen. Ik ben echt een tijdje heel bang geweest dat ik ‘gek’ was geworden toen ik allerlei negatieve gedachten had en ik daardoor ook niet meer goed kon slapen. Maar ik schaamde me ZO erg, dat ik het heel lang niet met anderen had gedeeld. Ik deed net alsof er niets aan de hand was en kon dat aardig volhouden. Als er werd gevraagd hoe het met me ging, was het antwoord standaard ‘goed’, inclusief een fake smile. Totdat er een moment kwam dat ik het niet langer volhield. Mijn lichaam ‘sprak’ tot mij in de vorm van hartkloppingen, hyperventilatie en heel veel onrust. Ook dit heb ik uitgebreid beschreven in mijn boek #wordjeeigenbff. Je kunt het hier verkrijgen als eBook.

Gedachten
Mocht je al langer last hebben van negatieve gedachten, vertel het dan zeker aan iemand die je kunt vertrouwen en zoek hulp. Vaak kom je daar namelijk niet alleen uit en blijf je in die spiraal hangen. Zelf vind ik het ook fijn dat ik op dat gebied een helpende hand kan bieden en vrouwen mag coachen. Onlangs nam een vrouw contact met mij op die vertelde dat ze zo bang werd van haar negatieve gedachten. En ondanks dat het niet fijn voor haar was en ze zich klote voelde, was ik anderzijds ZO blij voor haar. Waarom? Ze DEELDE het en hield het niet voor zichzelf. Ze durfde open te zijn en zich kwetsbaar op te stellen. Daar is helemaal niets ‘zwaks’ aan, dat is HARTSTIKKE stoer! En dat heb ik ook tegen haar verteld: ‘Wat goed dat je dit allemaal uit. Wees trots op jezelf!’ De vrouw sprak ook uit dat ze heel vaak afleiding zocht. Ze werkte bijvoorbeeld veel of was ‘druk’ met allerlei andere dingen bezig om maar niet aan die KLOTEgedachten te hoeven denken. En vaak werkte die afleiding ook. Eventjes. Maar vooral ‘s avonds in bed kwamen alle gedachten terug en bleef ze maar malen. Ik heb haar mijn podcast gestuurd over Gedachten en haar ook verwezen naar hoofdstuk 2 van mijn boek wat ook over Gedachten gaat. Hier was ze dankbaar voor en werd ze ook rustig van, gaf ze aan. Er waren verschillende dingen die ze aan wilde pakken, zoals haar slaappatroon. Daarnaast voelde ze dat het voor haar ook goed was om met een psycholoog te praten en dat ging ze ook doen. Voel dus ook echt wat JIJ nodig hebt, dat kan niemand anders voor je vertellen.

Ik ben er dankbaar voor dat ik vrouwen kan helpen met mijn boek, podcast en persoonlijke coaching. Hoofdstuk 2 in mijn boek helpt je onder andere te begrijpen HOE je gedachten werken en wat je ZELF kunt doen om jouw manier van denken te veranderen. Ook leer je dat jouw Gedachten enorm veel invloed hebben op jouw Gevoel (hoofdstuk 1) en Gewoontes (hoofdstuk 3). Dus heb jij veel negatieve gedachten, dan voel je je vaak klote en daardoor ontwikkel je gewoontes die meestal niet goed voor je zijn. Maar gelukkig werkt het ook andersom op een positieve manier. ZO interessant!

Contact maken met mijn lichaam
Ondertussen zie ik geest en lichaam als twee onderdelen die altijd met elkaar verbonden zijn. Het is niet ‘los’ van elkaar te zien. Als ik pijn, irritatie of gejaagdheid in mijn lichaam voel, dan weet ik dat er niet alleen iets ‘lichamelijks’ aan de hand is. Alles is met elkaar verbonden. Op die momenten weet ik dat ik mag ‘inchecken’ bij mezelf. Ik zorg dan dat ik alleen ben, zonder afleiding en maak verbinding met mijn lichaam. Door ondertussen liefdevol met mezelf in gesprek te gaan, (YES, ik noem mezelf schat :)) ‘begeleid’ ik mezelf door een ademhalingssessie en somatische oefeningen. Door dieper en rustig te ademhalen voel ik echt dat ik contact met mijn lichaam maak. Dat is ZO iets bijzonders! Door zulk soort oefeningen merk ik dat datgene waar ik last van had, minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Ook geeft mijn intuïtie tijdens dit soort momenten soms ook antwoorden. Meer hierover in hoofdstuk 1, waar het gaat over de G van Gevoel.

‘Flikker op ROT-gedachten!’
Tijdens de momenten dat ik contact maak met mijn gevoel, gaan mijn gedachten er ook vaak mee ‘bemoeien’, haha. Nu kan ik er om lachen, omdat ik weet dat ik dat allemaal niet zo serieus hoef te nemen en ervaring heb hoe ik ermee om moet gaan, maar in het begin vond ik dat verschrikkelijk! En moeilijk! Mijn hoofd (gedachten) vonden het namelijk ‘onzin’ en ‘belachelijk’ dat ik naar mijn gevoel & lichaam ging luisteren, dus wilden dat op allerlei manieren tegenhouden. Ik luisterde niet meer alleen naar mijn ‘gezonde verstand’, maar ik ging ‘psychisch lopen doen’ en ‘zweverig naar mijn lichaam luisteren’ (volgens mijn gedachten dus hé). En dat is wat er gebeurt als je rust gaat nemen en tijd met jezelf gaat spenderen. Dat is waar heel veel mensen bang voor zijn. En ik begrijp het, dat was ik ook. Het is in het begin TOTAAL niet genieten en het kan SUPER verwarrend en eng zijn, omdat je vanbinnen voelt dat je goed bezig bent, maar jouw ‘hoofd’ denkt daar TOTAAL anders over. Wat logisch is, want je hebt dit jarenlang niet gedaan op deze manier. Het is anders en ‘nieuw’ en spannend. Je mag dus door allerlei dingen heen. Je kunt het aan. En als dat niet lukt? Zoek hulp! Ik ben zelf ook super blij dat ik toentertijd een coach had waarbij ik me veilig voelde en die mij door moeilijke momenten heen hielp. De liefde, de support en de fijne helende vibes van haar, had ik toen zo nodig! En die mocht ik mezelf gunnen. Voel je welkom als je een luisterend oor wilt & een GenietWalk in de natuur wilt lopen en voelt dat je mijn ‘GenietExpert vibes’ wilt voelen.

Hé psst! Even een half uurtje praten?

Wil je weten hoe ik jou kan helpen? Laten we dan eerst eens vrijblijvend een gratis GenietGesprek van een half uur plannen. We kijken of het klikt en wat ik voor je zou kunnen betekenen. 

Geniet van je dag!
Groetjes GenietExpert Gertrude

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist via deze link downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Hoihoi! :)

Wat leuk dat jij aan de slag wilt om je eigen BFF te worden. Wees trots op jezelf, dat is een hele stoere stap! 
Je kunt de #wordjeeigenbff-checklist gratis downloaden. Het bevat vier pagina’s, waarbij de eerste pagina de 12 G’s (thema’s) van mijn boek bevatten. Bij de tweede en derde pagina mag jij aan de slag met het formuleren van je doelen en pagina vier is een leuke verrassing en reminder voor jezelf als het even tegenzit met je doelen.

Bij het invullen van je mailadres meld je je automatisch aan voor de #wordjeeigenbff mailing van info@dagelijkgenieten.nl – geniet ervan!

Alsjeblieft!

Download hier het gratis e-book met vijf tips om meer te genieten!